فارسي

مسئولان لبنان کاملاً با معامله قرن مخالف هستند/ وجهه سعد حریری مخدوش شده است/ مساله خروج ایران از سوریه یک هدف استراتژیک برای آمریکا و اسرائیل است/ مقاومت امروز قدرتمندتر از گذشته است

نایب رئیس مجلس نمایندگان لبنان گفت: تلاش ها برای امتیازگرفتن از لبنان درخصوص مقاومت از گذشته تا کنون ادامه داشته است و این تلاش ها به چند دهه پیش برمی گردد ولی چنین تلاش هایی ناکام مانده است زیرا مقاومت امروز قدرتمندتر از گذشته است و هیچ کسی نمی تواند مقاومت را تحت تأثیر قرار دهد.

العالم - لبنان

"ایلی فرزلی" نایب رئیس مجلس نمایندگان لبنان در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره آخرین تحولات منطقه و مسائل لبنان توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

العالم: آخرین تحولات مربوط به بودجه کل لبنان چیست؟ چرا که انتقادهای زیادی به لایحه بودجه خصوصاً از سوی جنبش "افسران بازنشسته" شده است.

ما باید اذعان کنیم که سیاست های مالی چند دهۀ گذشته لبنان، حیف و میل اموال، فساد و وام گرفتن های بی رویه، همگی باعث بروز وضعیت اقتصادی وخیم کنونی شده است به نحوی که لبنان را به این روز دچار کرده است.

آنچه باید امروز در لبنان انجام شود، پایان دادن به اوضاع کنونی از طریق مبارزه با فساد، اجرای قانون اساسی، ایجاد توازن سیاسی و ارائه تعریفی واقعی از فساد و لزوم محاکمه همۀ فاسدان چند دهۀ گذشته است.

از زمان استقلال لبنان تا به امروز پرونده های فساد به این خوبی پیگیری نشده بود و می توان گفت که هیچ کس نمی تواند با پشتوانۀ سیاسی هر کاری بکند و این امر به معنای آن است که هر کسی باید پاسخگو کارهایش باشد.

العالم: در دوران میشل عون رئیس جمهوری لبنان چه تغییراتی در زمینه های مالی و اقتصادی روی داده است؟

تغییرات زیادی روی داده است. سیستم مالی لبنان پیشرفت کرده و بهبود یافته است و بودجه ها تصویب می شود و تلاش های پیگیر برای اجرای لوایح بودجه آغاز می شود و چندین طرح اقتصادی پیشنهاد شده است و نتایج این طرح ها را پس از لایحۀ بودجۀ جدید که برای بهبود اوضاع اقتصادی کنونی تدوین شده است، خواهیم دید. این امور در هیچ دورانی اتفاق نیفتاده است. کسی که می خواهد مشکلات این دوران را ناشی از دوران سابق بداند و این دوران را دوران دیکتاتوری وانمود کند، حُسن نیت در قبال لبنان ندارد.

العالم: آیا شما بر این باور هستید که این دوران بهتر از دوران قبلی لبنان است؟

"بهبود وضعیت سیاسی داخلی و وضعیت سیستم انتخاباتی، پیروزی بر تروریسم و جلوگیری از وخامت اوضاع داخلی" جزء دستاوردهای این دوران است. برخی رسانه ها به علت اختلافات سیاسی درپی سیاه نمایی این دوران هستند ولی من معتقدم که در این دوران دستاوردهای حاصل شده است که در دوران های قبلی حاصل نشده بود.

العالم: نظر شما درباره وضعیت سیاسی امروز لبنان چیست؟

جواب: مخالفت های ائتلاف 14 مارس از زمان خروج نیروهای ارتش سوریه از لبنان ادامه داشت و این مخالفت ها درپی جدا شدن میشل عون از این ائتلاف تأثیر سوء خود را در اوضاع داخلی لبنان گذاشت به نحوی که بعضی ها تلاش کردند که مانع بازگشت میشل عون از فرانسه به لبنان شوند و حتی کوشیدند که مانع نامزدی وی برای انتخابات مجلس نمایندگان شوند.

العالم: آیا شما درباره مساله انتخاب توافقی رئیس جمهور و آینده این گونه توافق بین حزبی نگران هستید؟

جواب: با وجود همه اتفاقاتی که افتاده است، من نگرانی از این بابت ندارم زیرا نشست های سیاسی برای حل اصل مشکل برگزار می شود و هر اختلافی که پیش بیاید، به معنای خروج نخست وزیر از دولت خواهد بود کسی که نمایندۀ احزاب سُنی لبنان است. برخی می خواهند میشل عون را عامل مشکلات احزاب سنی جلوه بدهند ولی ناکام ماندند به این دلیل که بازداشت سعد حریری در عربستان با هدف جلوگیری از حصول توافق حزبی در لبنان درباره انتخاب رئیس جمهور انجام شد ولی این ترفند راه به جایی نبرد و شکست خورد.

العالم: آیا وجهه سعد حریری در میان اهل تسنن لبنان مخدوش شده است؟

شاید مخدوش شده باشد ولی بیشترین آراء را در میان نامزدهای سنی دارد.

العالم: نظر شما درباره اسکان آوارگان سوری در لبنان چیست؟

طرف های خارجی با بازگشت آوارگان سوری به کشورشان مخالفت می کنند و احزاب بزرگ لبنانی مخالفتی با بازگشت آنها ندارند. سعد حریری پس از دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که وی و دیگران مخالفتی با بازگشت آوارگان سوری ندارند.

هدف اصلی بعضی ها سوء استفاده سیاسی از مساله آوارگان سوری برای تحت تأثیر گذاشتن انتخابات آتی سوریه و آرای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. بعضی ها هم با اعمال نفوذهای خود در تصمیم گیری های لبنان می کوشند که مساله اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان را عملی کنند.

العالم: آیا امکان واداشتن بیروت به اسکان فلسطینی ها در لبنان در راستای طرح معامله قرن وجود دارد؟

لبنان با معامله قرن موافقت نخواهد کرد و فشارها و تطمیع ها از گذشته تاکنون وجود داشته است و مسئولان لبنان کاملاً با معامله قرن مخالف هستند.

العالم: نشست امنیتی سه جانبه آمریکا، روسیه و اسرائیل چه تأثیری در اوضاع لبنان خواهد داشت؟

این نشست باعث برگزاری گفتگوهای بیشتر با لبنان برای دستیابی به چند هدف خواهد شد که اولین هدف تعیین مرزهای لبنان است. به نظر می رسد که مساله خروج ایران از سوریه یک هدف استراتژیک برای آمریکا و اسرائیل است ولی خروج ایران از سوریه منوط به پایان یافتن توطئه ها در منطقه است.

العالم: آیا آمریکا امیدی به باز کردن جای پایی برای خود در لبنان دارد؟

نه امیدی ندارد زیرا در لبنان اجماع نظر وجود دارد و مسئولان سیاسی لبنانی بر این باورند که برای مقابله با هر مشکل خارجی باید وحدت داخلی را حفظ کرد.

العالم: لبنان چه دیدگاهی درباره وضعیت سیاسی حاکم بر روابط آمریکا و جمهوری اسلامی ایران دارد؟

من معتقدم که تنش بزرگ بین آمریکا و ایران منجر به آغاز جنگی بزرگ نمی شود زیرا به نفع آمریکا و همپیمانان منطقه ای خود نیست که چنین جنگی آغاز شود زیرا در حالی که تهدیدهای آمریکا علیه ایران شدیدتر می شد، کنفرانس بحرین با هدف زمینه چینی برای اجرای طرح معامله قرن با همدستی کشورهای عربی برگزار شد.

العالم: نظر شما درباره مقاومت لبنان چیست و آیا امکان گرفتن امتیازی از لبنان درخصوص مقاومت وجود دارد؟

تلاش ها برای امتیازگرفتن از لبنان درخصوص مقاومت از گذشته تا کنون ادامه داشته است و این تلاش ها به چند دهه پیش برمی گردد ولی چنین تلاش هایی ناکام مانده است زیرا مقاومت امروز قدرتمندتر از گذشته است و هیچ کسی نمی تواند مقاومت را تحت تأثیر قرار دهد.


تعليقات الزوار

الإسم
البريد الإلكتروني
عنوان التعليق
التعليق
رمز التأكيد

المقالات الأكثر زيارة