فارسي

پوتین: از هیچ اقدامی علیه ایران حمایت نمی‌کنیم/ ایران بیشترین قابلیت راستی‌آزمایی را دارد

رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در جمع رسانه‌های خارجی از کشورهای غربی خواست سابقه تلاش‌ها در قبال ایران را تخریب نکنند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنجشنبه (۱۶ خرداد/ ۶ ژوئن) از کشورهای غربی خواست سابقه همکاری‌ها در خصوص ایران که به حصول توافق هسته‌ای برجام منجر شد را تخریب نکنند.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین که پنجشنبه در مسکو در جمع خبرنگاران رسانه‌های خارجی صحبت می‌کرد گفت: «از هیچکدام از اقداماتی که علیه ایران انجام می‌شود حمایت نمی‌کنیم. در این مورد با شریکانمان رایزنی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم آنها را متقاعد کنیم کارهایی که انجام می‌دهند باعث تخریب فضای مثبت و سابقه تلاش‌های سخت سال گذشته نشود و به ایجاد روالی درازمدت منجر نشود.»

روسیه در کنار چین، انگلیس، آلمان و فرانسه (موسوم به گروه ۱+۴) یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران است که با کارشکنی‌های کشورهای غربی مواجه شده است.

این توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و گروهی که آمریکا هم یکی از اعضای آن بود حاصل شد، اما «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته از آن خارج شد و تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را احیا کرد.

پوتین گفت: «از نقطه نظر کنترل روی برنامه هسته‌ای کشورها، ایران امروز کشوری است که بیشترین قابلیت راستی‌آزمایی را دارد. اینها حرف‌های سطحی نیستند؛ چیزی است که مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «آنها ایران را بازرسی کرده‌اند و حتی یک مورد تخلف از ساز و کارهای مندرج در چارچوب "برنامه جامع اقدام مشترک" نیافته‌اند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش متوالی از زمان اجرایی شدن برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در این توافق را تأیید کرده است. جدیدترین گزارش فصلی آژانس، هفته گذشته منتشر شد.

ایران علی‌رغم پایبندی به توافق هسته‌ای این برجام، با کارشکنی‌های آمریکا و کشورهای غربی تا کنون از مزایای این توافق بهره‌مند نشده است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش یکی از طرف‌های کارشکن در اجرای برجام بوده امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت که لازم است مذاکرات جدیدی با ایران انجام شود.

وی پس از خلاصه کردن اهداف آمریکا و فرانسه علیه ایران در چهار محور گفت: « برای رسیدن به این هدف لازم است مذاکراتی آغاز شود و فکر می‌کنم این همان چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ آن را مطرح کرده است. لازم است مذاکرات جدیدی را آغاز کنیم تا به این اهداف دست پیدا کنیم.»

ترامپ و مقام‌های دولت او در هفته‌های گذشته بعد از تحرکات نظامی علیه ایران چندین بار پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرده‌اند.


تعليقات الزوار

الإسم
البريد الإلكتروني
عنوان التعليق
التعليق
رمز التأكيد