فارسي

تکلیف یکسان نیروهای خارجی در ادلب، التنف و شمال سوریه

 

وزیر دفاع سوریه اعلام کرد از سیطره کشورش بر هر وجب از خاک سوریه چشم پوشی نخواهد کرد.

 

- مفهوم این سخن وزیر دفاع سوریه آن است که هیچ گونه حضور خارجی غیر قانونی و بدون دعوت در سوریه از ناحیه دولت این کشور پذیرفته نیست و نیروهای آمریکا و ترکیه بایستی از این کشور خارج شوند. این درحالی است که بعد از اعلام عقب نشینی آمریکا از سوریه برخی از اخبار حکایت از آن داشت که آمریکا به هیچ وجه "التنف" را ترک نخواهد کرد و البته آنکارا مدام بر حضورش در خاک سوریه با بهانه دفاع از امنیت ترکها درمقابل کردها تاکید کرده است.

 

- اگرچه بعد از گذشت نزدیک به 4 ماه از اعلام آمریکا مبنی بر عقب نشینی از سوریه این مساله حتی درشرق فرات عملیاتی نشده است، تاکید امروز وزیر دفاع سوریه نشان می‌دهد در استراتژی این کشور هیچ جایی برای ادامه بقای نیروهای آمریکایی و یا حتی ائتلاف در سوریه وجود ندارد و طرف سوری هیچ مصالحه ای در این رابطه را درنظر ندارد.

 

- در خصوص ادلب و مناطق شمالی سوریه نیز اگر چه این روزها کمتر اصراری مانند گذشته از سوی ترکیه در خصوص ایجاد منطقه حایل در نوار شمالی شنیده می‌شود، اما بنظر می‌رسد آنکارا همچنان مصمم به عملیاتی کردن این نگاه است. این درحالی است که تاکیدات وزیر دفاع سوریه بویژه بر ادلب و لزوم آزادسازی آن هیچ تردیدی بجا نمی‌گذارد که عملیات ضد اشغال درصورت اصرار ترکیه بر بقا در مرزهای شمالی سوریه حاصلی جز هم سرنوشت شدن النصره با نیروهای ترک نخواهد داشت.

 

- تاکیدات وزیر دفاع سوریه در خصوص مساله کردها و تصریح بر لزوم نبرد با آنها و یا مصالحه با ایشان نیز نشان می‌دهد دیر یا زود چنانچه کردها راهی جز بازگشت به دامان وطن را انتخاب کنند، درجبهه ای مقابل ارتش و ملت سوریه قرار خواهند گرفت و این یعنی آنکه بایستی پس از فراغت از داعش طعم درگیری درجبهه ای جدید با ارتش سوریه را درکنار حملات ترک‌ها بچشند.

 

-اگر چه تصور اینکه ارتش سوریه همزمان درسه جبهه امریکایی، کردی و ترکی درگیر شود قدری دشوار است اما مقاومت 8ساله مردم سوریه نشان میدهد این سرنوشت به تفکیک و تدریج متوجه هرگروه یا کشوری که استقلال سوریه را تهدید کند خواهد شد

 

-گزارش هایی که از تقویت این روزهای نیروهای روسیه در پایگاه "حمیمیم" دریافت می‌شود در کنار اصرار سه کشور ایران، عراق و سوریه بر بازگشایی گذرگاههای مرزی که در سایه سفر دیروز و امروز فرماندهان ستاد مشترک و ارتش ایران و عراق به سوریه صورت پذیرفته است نشان می‌دهد بازگرداندن امنیت به مرزهای مشترک سه کشور اینک به اولویت اساسی سوریه و هم پیمانانش تبدیل شده وقابل چشم پوشی نیست.


تعليقات الزوار

الإسم
البريد الإلكتروني
عنوان التعليق
التعليق
رمز التأكيد