فارسي

انصارالله: ائتلاف سعودی به نقض آتش بس ادامه می دهد

عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت؛ شایسته بود ائتلاف متجاوز قبل از رسیدن هیئت نظارت، توافق آتش بس الحدیده را به صورت کامل اجرا می کرد، اما متاسفانه ائتلاف متجاوز سعودی همچنان به نقض آتش بس ادامه می دهد.


محمد البخيتی چهارشنبه شب در گفتگو با برنامه پانورامای شبکه العالم تاکید کرد که نقض آتش بس الحدیده به سود ائتلاف متجاوز سعودی نیست و به آنها توصیه کرد به آتش بس در الحدیده پایبند باشند.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت شایسته بود ائتلاف متجاوز قبل از رسیدن هیئت نظارت، توافق آتش بس الحدیده را به صورت کامل اجرا می کرد، اما متاسفانه ائتلاف متجاوز سعودی همچنان به نقض آتش بس ادامه می دهد.

وی تاکید کرد در صورتیکه این توافق اجرایی نشود زمینه برای آتش بس فراگیر در سراسر یمن فراهم نخواهد شد.

البخیتی گفت فرستاده سازمان ملل و سازمان ملل باید اقدام ائتلاف متجاوز در نقض توافق آتش بس را محکوم کند.

محمد البخیتی افزود من به کشورهای عضو ائتلاف سعودی توصیه می کنم توافق آتش بس را نقض نکنند چرا که این اقدام به سود آنها نیست و نقض آتش بس متناسب با معیارهای بین المللی و دینی نیست.

عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت خداوند متعال می فرماید (وَإِن یُرِیدُوا خِیَانَتَکَ فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْکَنَ‌ مِنْهُمْ‌: امّا اگر بخواهند با تو خیانت کنند، (تازگی ندارد) آنها پیش از این (نیز) به خدا خیانت کردند؛ و خداوند (شما را) بر آنها پیروز کرد.

البخیتی بار دیگر تاکید کرد این نقض آتش بس از سوی ائتلاف متجاوزان به سود آنها نیست. ائتلاف سعودی فکر می کند نقض آتش بس الحدیده از چشم هئیت ناظر سازمان ملل دور می ماند.

البخیتی گفت: نقض آتش نه تنها در شهر الحدیده بلکه در سراسر استان الحدیده رخ داده است. هئیت سازمان ملل در امور نظارت بر آتش بس الحدیده می تواند موارد نقض آتش بس را رصد و شناسایی کند چرا که صدای موشک در شهر الحدیده شنیده می شود اما در برخی از موارد رصد و شناسایی نقض آتش بس دشوار است.

البخیتی گفت سازمان ملل متحد تاکنون موضعی را در قبال موارد نقض آتش بس الحدیده اتخاذ نکرده است.

محمد البختی گفت ما می دانیم هیئت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس الحدیده کار خود را بزودی شروع می کند و به نظر می رسد نیاز هست این هیئت نه تنها در شهر الحدیده بلکه در مناطق دورتر از این شهر و در کل استان الحدیده نیز فعالیت خود را دنبال کند چرا که موارد نقض آتش بس در مناطق دورتر از شهر الحدیده نيز رخ می دهد.

البختی در عين حال گفت طبیعتاً شمار هیئت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس الحدیده کافی نیست و نمی تواند همه مناطق استان الحدیده را پوشش دهد. بنابراین کمیته هماهنگی ناظر بر طرفین درگیری در یمن این موضوع را بررسی می کند و ممکن است بخشی از فرآیند نظارت بر آتش بس بر الحدیده توسط نیروهای بومی که طرفين به آنها اعتماد دارند، انجام شود.

البخیتی گفت در صورتیکه توافق آتش بس الحدیده با پیروزی همراه شود اولین گام برای اعتمادسازی بین طرفین خواهد بود اما در صورتیکه این توافق که مربوط به بخشی از یمن است با شکست روبرو شود طبیعتا پیامدهای منفی زیادی بر دستیابی به توافق آتش بس فراگیر در سراسر یمن خواهد داشت.

البختی گفت ما هیئت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس الحدیده را در جریان موارد نقض آتش بس از سوی ائتلاف متجاوز سعودی قرار خواهیم داد. من می دانم دیدارهایی با این هیئت صورت گرفته است اما به طور کامل در جریان آنچه که در این دیدارها مطرح شده نیستم. ولي باید بگویم به تفصیل موارد نقض آتش بس به اطلاع هیئت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس الحدیده خواهد رسید.

البختی بار دیگر تاکید کرد در صورتیکه توافق آتش بس از سوی ائتلاف متجاوز سعودی رعایت شود طبیعتا این نکته مثبتی خواهد بود و در صورتیکه توافق آتش بس به نتیجه برسد بین نیروهای نظامی مستقر در جنوب و شرق الحدیده فاصله ایجاد خواهد شد و این نیروها به مناطقی که در توافق آتش بس بدان اشاره شده باز خواهند گشت. این مساله تاثیر مثبتی بر شهر الحدیده خواهد داشت چرا که ساکنان شهر الحدیده و ساکنان جنوبی و شرقی استان الحدیده که مهاجرت کرده اند می توانند با این اقدام، به منازل خود بازگردند.

آثار مثبت دیگر توافق آتش بس الحدیده در صورتیکه اجرایی شود این است که بندر الحدیده به طور کامل بر روی تجارت بین المللی بازخواهد شد و تا زمانی که هیئت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس الحدیده در بندر الحدیده حضور داشته باشند هیچ توجیهی برای کارشکنی در رسیدن کشتی ها به بندر الحدیده و یا بازرسي این کشتی ها در خارج از بندر الحدیده وجود نخواهد داشت.

البخیتی گفت بازگشایی بندر الحدیده به شکل کامل و اصلاح امور در این بندر موجب خواهد شد که این بندر بازگشایی شود.

البختی بار دیگر تاکید کرد توافق آتش بس مربوط به همه استان الحدیده است و در صورتیکه این آتش بس اجرایی شود همه ماهیگیران می توانند به راحتی ماهیگیری کنند و بدین ترتیب از رنج مردم استان الحدیده کاسته می شود.

وی تاکید کرد ما می دانیم که بیشترین آمار مربوط به گرسنگی و سوء تغذیه در الحدیده است. بنابراین ما می گوییم در صورتیکه آتش بس الحدیده اجرایی شود و پایدار بماند در وهله اول به سود مردم الحدیده است به همین دلیل دو طرف باید به آتش بس پایبند باشند.

محمد البخیتی یادآور شد ماموریت هئیت سازمان ملل تنها نظارتی است بنابراین نیازی نیست که همراه با این هیئت نیروهای نظامی به یمن فرستاده شود.



تعليقات الزوار

الإسم
البريد الإلكتروني
عنوان التعليق
التعليق
رمز التأكيد